up your life wellness mentor

Mój ulubiony krem z dyni.

Przepisów na kremy z dni jest mnóstwo. Wiele próbowałam i eksperymentowała, aż zrobiłam taki, który smakuje mi najbardziej – aksamitny, pikantny, z nutką kurkumy, chili i gałki muszkatołowej podkręcony chrupiącymi pestkami i olejem z dyni. Jego zaletami są nie tylko wspaniały smak, zapach i delikatna tekstura, ale również to, że zawiera mało składników i jest bardzo prosty w przygotowaniu.

Dlaczego warto go przyrządzić?

Każdego dnia powinniśmy zjeść 4-5 porcji warzyw i owoców, łącznie 400, a najlepiej 800 gram. Zupy, zwłaszcza kremy to świetny sposób, aby jeść bardziej roślinnie. Mój krem jest w 100% vege i dostarczy Ci mnóstwo witamin, minerałów i antyoksydantów. Miąższ dyni to świetne źródło beta-karotenu czyli prowitaminy A, będącej silnym przeciwutleniaczem. Działa on ochronnie na komórki organizmu i wspomaga odporność. Dobroczynnie działają również przyprawy podkręcające smak zupy. Zawarte w nich polifenole mają działanie przeciwzapalne, przeciwwirusowe oraz przeciwbakteryjne. Co więcej przyspieszają one przemianę materii. Z kolei chrupiące pestki dyni obfitują w cynk, który pełni wiele ważnych funkcji w organizmie m. in. jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego, neurologicznego i hormonalnego.

Up Your Life Wellness Mentor

Foto. Wojciech Rosegnal

Składniki na 8 porcji

  • 1,5 kilogramy dyni hokkaido lub piżmowej
  • 4 średnie cebule
  • 4 żabki czosnku
  • 1 mała papryczka chili – jeśli nie lubisz bardzo ostrych dań dodaj ją bez pestek
  • 2 łyżeczki kurkumy
  • 0,5 łyżeczki świeżo startej gałki muszkatołowej
  • sól – ilość w zależności od upodobań
  • 1, 5 litra wody
  • oliwa z oliwek
  • pestki dyni
  • olej z pestek dyni (możesz zastapić oliwą z oliwek)
Up Your Life Wellness Mentor

Foto. Wojciech Rosegnal

Przygotowanie

  1. Dynię przekrój na połowę. Ze środka wyciągnij pestki oraz włóknisty, okalający je miąższ.
  2. Pokrój połówki na kolejne kilka części. Ułóż je na blasze skorupą do dołu.
  3. Piekarnik nagrzej do 180oC. Piecz przez 50 minut, aż dynia będzie miękka i lekko przyrumieniona.
  4. Wyciągnij z piekarnika i poczekaj, aż przestygnie.
  5. W międzyczasie obierz oraz pokrój cebulę i czosnek, na kilka części.
  6. W garnku, w którym będziesz później gotować zupę, rozgrzej łyżkę klarowanego masła i łyżkę oliwy, wrzuć cebulę na około 4 minuty, aż się zeszkli.
  7. Dorzuć czosnek, drobno pokrojoną papryczkę chili i kurkumę. Podsmaż jeszcze przez minutę, a następnie przykryj pokrywką i duś przez ok 5 minut, aż cebula zmięknie.
  8. Za pomocą łyżki wyjmij miąższ dyni – oddziel od skór.
  9. Wrzuć dynię do garnka z resztą składników. Duś pod przykryćiem prez kolejne 10 minut.
  10. Zdejmij garnek z palnika. Wszystko razem zblenduj.
  11. Ugotuj w czajniku 1,5 litra wody. Postaw na palniku garnek, dolej wody i wymieszaj. Doprowadź do wrzenia.
  12. Dodaj soli i zetrzyj gałkę muszkatołową. 
  13. Przed podaniem skrop ją aromatycznym olejem z pestek dyni lub oliwą z oliwek 
  14. Idealnym dodatkiem są prażone pestki dyni. Wrzuć je na suchą patelnię i podgrzewaj na małym ogniu. Mieszaj od czasu do czasu. Są gotowe, gdy zacznie unosić się intensywny zapach i lekko się przyrumienią.
  15. Gotowa.
up your life wellness mentor

Well Tips

Jeśli masz większą dynię np. 2-3 kg, możesz zrobić podwójną ilość zupy i zamrozić. Jest to idealne rozwiązanie dla osób, które mają mało czasu. Dzięki temu będziesz mić w zamrażarce gotową kolację lub lunch.

Jeśli nie lubisz gęstych kremów, możesz dolać większą ilość wody, a następnie według upodobań dodać przypraw.