jajka

Co się kryje pod skorupką – czyli dlaczego warto jeść jaja?

Jaja uważano za bardzo zdrowe i odżywcze. Później straciły swoją dobrą opinię ze względu na zawartość cholesterolu. Obecnie specjaliści są zgodni, że bez obaw można je jeść. Stanowią źródło łatwo przyswajalnego białka o wysokiej wartości biologicznej. Ma ono najbogatszy zestaw aminokwasów ze wszystkich produktów spożywczych, w tym aminokwasy egzogenne, czyli takie, których organizm ludzki nie jest w stanie sam wytworzyć. Jedno średnie jajko (50 g) dostarcza około 6,3 g białka, przy czym, więcej łatwo przyswajalnego białka zawiera żółtko niż białko. Jest również źródłem niemal wszystkich witamin niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania, z wyjątkiem witaminy C. Zawiera m. in. cenne witaminy z grupy B oraz wszystkie rozpuszczalne w tłuszczach (A, D, E i K). Jest także bogate w związki mineralne: wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu, sodu, cynku, miedzi oraz selenu i fluoru. Żółtko obfituje w karotenoidy (beta-karoten, kryptoksantynę, luteinę i zeaksantynę), które są świetnymi antyoksydantami. Co więcej, luteina i zeaksantyna mają istotny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku. Kolejne ważne składniki odżywcze to lecytyna i cholina, gdyż obniżają ryzyko chorób sercowo-naczyniowych oraz są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Dodatkowo lecytyna bierze udział w procesach przemiany materii oraz opóźnia procesy starzenia. Z kolei cholina uczestniczy w budowie błon komórkowych oraz cytoplazmatycznych, jak również zmniejsza odkładanie się tłuszczu w wątrobie.

JAJA NA ŚNIADANIE



CO Z TYM CHOLESTEROLEM?

Niby taki wspaniały wytwór natury, ale co z tym cholesterolem i tłuszczem? Jajka niepodważalnie zawierają dużo cholesterolu, jednocześnie obfitują w lecytynę, która go rozbija, dzięki czemu zapobiega przylepianiu się go do naczyń krwionośnych. Należy pamiętać, że nasz organizm sam wytwarza cholesterol, a także potrzebuje tego dostarczanego z pożywieni, gdyż pełnia w naszym organizmie bardzo istotne role.

ZDROWE CZY NIEZDROWE TŁUSZCZE?

Jaja są bogatym źródłem tłuszczów, to fakt. Należy jednak podkreślić, że zawierają przede wszystkim niezbędne dla organizmu nienasycone kwasy tłuszczowe. Naukowcy twierdzą, iż zdrowe osoby nie muszą ograniczać jajek i mogą jeść ok. 5 jaj tygodniowo.

JAJO NIE JEDNO MA IMIĘ

Osobom, które nie przepadają za jajami kurzymi polecam, aby spróbowały przepiórczych. W dodatku są jeszcze zdrowsze niż kurze. Są bogatsze w żelazo, miedź, beta-karoten, oraz witaminy z grupy B. Co więcej, są bardziej odżywcze, gdyż mają więcej żółtka w stosunku do białka. W dodatku zawierają mniej cholesterolu, natomiast więcej kwasów wielonienasyconych.

JAJA NA ŚNIADANIE

Jaja polecam szczególnie na śniadanie. Ze względu na to, że zawierają wartościowe białko i tłuszcz, które zapewniają sytość. Dodatkowo obniżają poziom kortyzolu, dzięki czemu nie mamy napadów głodu w ciągu dnia. Ich właściwości pomagają zachować prawidłową masę ciała, a nawet schudnąć.

OMLET
OMLET JAGLANY

Tutaj znajdziesz przepis na pyszny omlet jaglany ze szparagami, który doda Ci energii i witalności – idealny na weekndowy, leniwy poranek oraz śniadanie po porannym treningu!


JAJA OD SZCZĘŚLIWYCH KUR

Niestety teraz złe informacje. Wysoką wartość odżywczą mają tylko jaja najwyższej, jakości, czyli wiejskie od sprawdzonego i zaufanego rolnika lub oznakowane numerami „0” oraz ‘’1”, pochodzące od kur z wolnego wybiegu. Różnica jest ogromna, np. stosunek kwasów omega-3 do omega-6 w jajach od kur żyjących w naturalnym środowisku wynosi 1:4, natomiast w jajach kur klatkowych 1:19. Nie warto zatem sięgać po jaja „3”.

 

Smacznego!

Podobał Ci się mój wpis? Podziel się nim!