odporność

ODPORNOŚĆ OD KUCHNI

Dostaliśmy w prezencie czas, by zadbać o zdrowie swoje i swoich bliskich. Warto go wykorzystać do wprowadzania zdrowych zmian w stylu życia, które zaprocentują nie tylko podwyższeniem odporności, ale również wzrostem energii i lepszym samopoczuciem!

 

Może to właśnie ten moment, w którym zaczniesz zmieniać swoje nawyki żywieniowe, nauczysz się gotować lub poszukasz nowych przepisów, które obfitują w składniki wzmacniające odporność?

Korzystaj z doświadczeń najzdrowszych ludzi świata

Mieszkańcy niebieskich stref gotują posiłki w domu, a wyjścia do restauracji rezerwują na specjalne okazje. Warto korzystać z ich wiedzy i doświadczeń budując zdrowe nawyki.

Zacznij od podstaw – gotuj w domu

Badania naukowe potwierdzają, że najzdrowsza dieta, to dieta domowa, ponieważ samodzielnie przygotowywane posiłki mają przeważnie wyższą jakość. Pozbawione są tanich wypełniaczy i ulepszaczy smaku, które dodawane są do gotowych dań oraz posiłków typu fast food. Mają również mniejszą zawartość soli oraz tłuszczu niż przepyszne dania nawet z najlepszych restauracji. Co więcej mają mniej kalorii. Z badań wynika, że osoby jedzące na mieście średnio spożywają o ponad 250 kalorii więcej niż osoby spożywające posiłki w domu. W dodatku gotując, nawet proste dania, ruszasz się i spalasz od 100 do 300 kalorii. Doceń więc czas, który możesz poświęcić na gotowanie i naucz się rozpieszczać podniebienie w okresie osłabienia oraz w sezonie na infekcje.

 

odporność



Komponuj menu na bazie składników wzmacniających odporność

Gotując samemu, masz możliwość wzbogacania dań o cenne składniki prozdrowotne. Myślisz, że jest to utrudnione, w czasie gdy powinniśmy ograniczyć wyjścia z domu? Niekoniecznie, może się okazać, że twoja dieta będzie bardziej urozmaicona i pełna zdrowych produktów. Jak to zrobić? Oto kilka sprawdzonych wskazówek:

 

  1. Zamrażarkę wypełnij kolorowymi warzywami oraz owocami jagodowymi.

    Z warzyw przyrządzaj sycące i wzmacniające zupy oraz kremy. Tutaj znajdziesz przepis na jeden z moich ulubionych rozgrzewających kremów z dyni. Mrożone warzywa są również świetnym dodatkiem do prostych i szybkich dań jednogarnkowych. Możesz z nich przygotować aromatyczne indyjskie curry, pyszne kaszotta i risotta oraz pasty. Ich ogromnym plusem jest to, że są już pokrojone, dzięki czemu gotowanie jest mniej czasochłonne.

    Z malin, jeżyn, borówek i czarnych porzeczek możesz wyczarować na drugie śniadanie witalizujące, pełne antyoksydantów musy i koktajle.

    1. Spiżarnię zaopatrz w wartościowe zboża i rośliny strączkowe. Nie powinno w niej zabraknąć kaszy jaglanej oraz niepalonej kaszy gryczanej, które oczyszczają organizm z toksyn, jednocześnie dostarczając mu niezbędnych witamin, soli mineralnych, białka i cennych węglowodanów złożonych.
    2. Nie zapomnij o kiszonkach. Kiszona kapusta i ogórki, zakwas z buraków oraz kimchi, zawierają naturalne probiotyki i są bogate w witaminę C.
    3. Stwórz ogród na parapecie. Hoduj kiełki oraz zioła dzięki czemu codziennie, będziesz mógł sięgać po świeże zielone warzywa, które są skarbnicą witamin, minerałów oraz aminokwasów i błonnika. Świetnie wspomogą Twoją florę bakteryjną. Co ważne dzięki nim wzbogacisz zapach, smak oraz teksturę dań.
    4. Przyprawiaj na zdrowie. Do potraw dodawaj przyprawy o udowodnionym działaniu przeciwbakteryjnym i antywirusowym. Korzystaj jak najczęściej z: czosnku, cebuli, kurkumy, chrzanu, czarnego pieprzu, pieprzu cayenne, czarnuszki, cynamonu oraz goździków. Na kulinarnych blogach znajdziesz mnóstwo przepisów z tymi przyprawami. Polecam złocisty i aksamitny krem cebulowy, do którego wykorzystuję kilka przypraw o wielkiej mocy. 
    1. Pij eliksiry mocy. Zaczynaj dzień od szklanki wody, najlepiej ciepłej z cytryną i imbirem. Między posiłkami pij wodę oraz zieloną herbatę i ziołowe napary z: lipy, werbeny, rumianku oraz kopru włoskiego, które nie tylko nawilżają komórki, ale również dostarczają cennych antyoksydantów. Napar z lipy oraz wywar z korzenia lukrecji i prawoślazu z dodatkiem naturalnego miodu nawilży również Twoje gardło.
    1. Cukier zastąp miodem oraz syropami z babcinej spiżarni. Dobroczynny wpływ miodu oraz domowych syropów to nie mit. Twoją odporność wspomogą w szczególności naturalne miody o ciemnej barwie oraz przetwory z: czarnego bzu, malin, pigwy, czarnej porzeczki oraz aronii. Dolewaj je do ciepłej wody lub naparów i herbat, nie tylko Cię wzmocnią, ale nadadzą im wspaniałego smaku i aromatu.

moje wskazówki

Jeśli chcesz wprowadzać inne zdrowe nawyki, które wpłyną na poprawę odporności i Twoje dobre samopoczucie polecam na początek wpis “Małymi krokami do dobrego samopoczucia”.

 

Więcej informacji na temat zdrowej kuchni w stylu Up Your Life zajedziesz w zakładce KUCHNIA.

 

Inne sprawdzone metody na podwyższenie odporności znajdziesz w moim felietonie: “Odporność jest najważniejsza!” na blogu #ShapeMeUp.

 

Życzę Ci dużo zdrowia i dobrego samopoczucia  🙂

 

Podobał Ci się mój wpis? Podziel się nim!
Brak komentarzy
Skomentuj