Czy istnieje dieta idealna?

Na zewnątrz pięknie, słonecznie, bajecznie. Sezon na odkrywanie ciał w pełni. Długo walczyliście w tym roku, stosując drakońskie diety, żeby pokazać się na plaży? A może nadal toczycie batalię o piękną figurę? Zastanawiacie się czasami, co później?

Ruch oraz dieta to podstawa, to zapewne wiesz, ale jaką dietę wybrać? Codziennie słyszysz i czytasz o nowych dietach, nie potrafisz znaleźć dla siebie najlepszej, ale wciąż próbujesz, myśląc, że skoro Victoria Beckham, Karolina Szostak czy inna gwiazda bądź celebrytka, dzięki nim wróciły do pięknej figury to warto je wypróbować. Nie masz już dość wprowadzania kolejnej diety, która może na krótką metę jest skuteczna, ale gdy tylko robisz od niej odstępstwa zaczynasz tyć? Co gorsza po kilku miesiącach dowiadujesz się, że jedna z najmodniejszych ostatnio diet to oszustwo. Można na niej, co prawda, zrzucić kilka kilogramów, ale wcale nie wpływa tak fenomenalnie na organizm jak wcześniej sądzili specjaliści. Chociażby ostatnie doniesienia o diecie bezglutenowej. Jest to oczywiste, że każda dieta eliminacyjna niewłaściwie stosowana nie dostarcza organizmowi odpowiednich składników odżywczych w postaci witamin, minerałów, zdrowych kwasów tłuszczowych oraz aminokwasów, a ich niedobry powodują zaburzenia w organizmie, które skutkują złym samopoczuciem i brakiem energii. Z kolei diety niskokaloryczne spowalniają metabolizm. Natomiast głodówki powodują, iż tracimy masę mięśniową, a to dzięki niej spalamy najwięcej kalorii. Jeśli chcecie takie diety stosować powinniście się skonsultować z dietetykiem, który odpowiednio zbilansuje posiłki. Żadna restrykcyjna dieta, nie jest jednak wskazana na dłuższą metę. Oczywiście, jeśli nie jesteście uczuleni lub nie macie nietolerancji pokarmowej na żaden produkt czy też grupę produktów, bądź choroby, która wyklucza jedzenie określonej żywności. Naukowcy przestrzegają przed radykalnymi dietami, ponieważ nie służą one zdrowiu. Bez względu na ten fakt, są nieustannie lansowane i wile osób je stosuje. Zdaję sobie sprawę z tego, że pokusa zgubienia dużej ilości kilogramów, w krótkim czasie jest często silniejsza, niż zdrowy rozsądek. O wiele łatwiej poddać się restrykcyjnej diecie na kilka tygodni, niż zmienić swój styl życia. Pytanie jednak czy warto ulec tej pokusie?

Zatem jaką dietę wybrać? Taką, którą nie będziesz się katować, po prostu odżywiaj się racjonalnie! Czyż jedzenie nie jest jedną z największych przyjemności w życiu? Nie musisz się jej wyrzekać w imię zdrowia i oszałamiającej figury. Jest kilka prostych zasad i sposobów, dzięki którym będziesz jeść smacznie, zdrowo, i co bardzo istotne, nie będziesz się głodzić! Co więcej, zapewnią Ci one dobre samopoczucie, witalność oraz piękny wygląd, a utrata kilogramów będzie po prostu pożądanym efektem ubocznym, jeśli oczywiście masz nadwagę! O moich sprawdzonych sposobach przeczytasz w felietonie W mojej kuch http://upyourlife.pl/2016/12/1363/. Dowiesz się z niego m. in., że zdrowe odżywianie opiera się o  zasadę 5-6 posiłków dziennie, co około 3 godziny. Dlaczego jest to tak istotne? Nasz organizm przyzwyczaja się do rytmicznego dostarczania małych porcji, a w konsekwencji przestaje odkładać zapasy w postaci tłuszczu (tak się dzieje, gdy jemy tylko 2-3 razy dziennie). Regularne jedzenie nakręca metabolizm i przeciwdziała skokom insuliny, dzięki czemu nie rzucamy się wieczorem na obiad, deser i kolację na raz, albo nawet na wszystkie zapasy z lodówki – znasz to? Może powiesz, że nie jesteś w stanie tak często jeść. Wielokrotnie słyszałam ten argument. Jednocześnie każda osoba, która tak twierdzi, ale jednak spróbuje, na początku nawet walcząc ze sobą, widzi po pewnym czasie, że organizm sam się upomina o jedzenie. Zapewne nasuwa Ci się pytanie jak to zrobić? Powiesz, że nie masz czasu na przygotowywanie, aż tylu posiłków. Może w weekend dasz radę, ale w tygodniu jest to a wykonalne. Wiem z autopsji, że jednak jest! Moją odpowiedzią jest – dieta pudełkowa. Zarówno słowa dieta jak i pudełkowa nie czytaj dosłownie. Nie lubię słowa dieta, bo na samą myśl robię się głodna 😉 Mówię tu o po prostu o zdrowym jedzeniu i najprostszej formie jego przechowywania i transportu. Pudełka przygotowywałam już na studiach, czyli robię to od ponad 12 lat (wtedy nie istniał catering dietetyczny ;)). Nigdy nie widziałam w tym problemu, chociaż zawsze miałam bardzo napięty grafik. Ta metoda świetnie się sprawdzała nie tylko na uczelni, ale również w pracy. Przyrządzałam zdrowe pyszności do pudełek dla współlokatorów oraz jak wyjeżdżałam, jako pilot wycieczek, w trasy. Nigdy z niej nie zrezygnowałam, bez względu na to gdzie pracowałam, stosuję ją nadal. Może dziwnie to zabrzmi, ale jest również bardzo dobrym rozwiązaniem, dla osób pracujących w domu. Kiedy masz dzień na home office, lub na co dzień pracujesz w domu, też za pewne nie masz czasu na długie przerwy, aby przygotować posiłki. Przyrządzenie dań dzień wcześniej lub rano to bardzo dobry pomysł. Wtedy oczywiście nie pakuję posiłków skrupulatnie do pojemników, ale mam gotowe porcje do zjedzenia od razu lub do podgrzania. Nadal zastanawiasz się jak to zrobić? Przygotowanie twarogu z warzywami czy koktajlu na drugie śniadanie oraz mieszanki orzechów, jako przekąski, to nie problem. Pokrojenie składników na sałatkę, również nie zabiera dużo czasu i jej transport także nie jest trudny, ale co z porządnym obiadem? Warto przecież zjeść coś ciepłego w ciągu dnia, szczególnie w chłodne dni. Nie oszukujmy się, mało kto może sobie pozwolić na luksus codziennego gotowania. W jaki sposób można sobie poradzić? Gotować większe ilości dań. Zazwyczaj gotuję, co dwa dni. Wyspecjalizowałam się również w szybkich potrawach oraz takich, które można gotowe zamrozić. Świetnie nadają się do tego zupy kremy oraz jednogarnkowe potrawy, jak różnego rodzaju potrawki z mięsem i warzywami np. curry z indykiem i włoszczyzną (mój przepis na szybkie curry: http://upyourlife.pl/2017/03/szybkie-curry-z-indykiem-i-warzywami/). Dobry pomysł to także kupowanie mrożonych warzywa (pamiętaj, że warto kupować tylko te mrożonki, które zawierają same warzywa, nie kupuj gotowych dań na patelnię obfitujących w tłuszcz i przyprawy z m. in. glutaminianem sodu). Zamrożone warzywa rzucam na patelnię grillową, doprawiam ziołami, a w między czasie gotuję kaszę, mieszam i danie gotowe J. Może powiesz, że wobec tego nie jest to najzdrowsza dieta, bo jak wiadomo najlepiej spożywać świeżo przygotowane dania. W dodatku zbrodnią jest używanie mrożonek w pełni sezonu na warzywa i owce. Zgadzam się, ale podaje tylko przykład, jak sobie radzę, gdy mój grafik jest bardzo napięty, nie robię tego codziennie, lecz w sytuacjach awaryjnych. Bywają dni, kiedy po 10-12 godzinach pracy nie mam już nawet ochoty pokroić warzyw, wtedy korzystam z moich zapasów lub kupionych mrożonek – taka prawda nikogo nie będę oszukiwała. Wolę korzystać z takich uproszczeń niż kupować gotowe posiłki dostępne obecnie nawet w drogeriach. Samodzielne przygotowywanie daje Ci pewność, że wiesz, co jesz. Często w gotowych produktach, nawet takich, które wydają się zdrowe jak zupy, sałatki, jogurty z musli i owocami jest mnóstwo konserwantów oraz złych tłuszczy i cukru, których nie dodalibyście w domu. Przygotowując dania samodzielnie możesz również wprowadzać zdrowe zamienniki i dodawać do nich super składniki, które mają wysoką wartość odżywczą, obfitują w witaminy i minerały oraz poprawiają metabolizm. Oczywiście, co bardzo istotne, gotując samemu przygotowujesz potrawy, które najbardziej Ci smakują, więc masz pewność, że zjesz to, na co masz ochotę, czyż nie?

2LUNCH BOX

 

Jeśli nadal Cię nie przekonałam, że to proste, na początek, może jesteś w stanie przygotować drugie śniadanie i przekąskę ze zdrowych, nieprzetworzonych produktów, a na lunch wybrać się do dobrej, sprawdzonej restauracji lub jadłodajni, o ile masz na to w pracy czas. To również jest optymalne rozwiązanie. Jeśli wiesz, że samodzielne przygotowywanie zdrowego menu jest w Twoim przypadku nie realne, skorzystaj z firmy oferującej diety pudełkowe, która codziennie rano przywiezie Ci zestaw posiłków na cały dzień. Nie korzystaj jednak z usług pierwszej lepszej. Konkurencja na rynku jest w tej chwili olbrzymia. Przeglądając oferty firm właściwie nie wiadomo, z czego wybrać. Pamiętaj jednak, że reklama na stronie internetowej nie koniecznie odpowiada rzeczywistości. Musisz poszukać prawdziwej perełki w swoim regionie.

Jak to zrobić? Jakimi kryteriami się kierować przy jej wyborze?

  • Oferowana dieta powinna dostarczać organizmowi potrzebnych wartości odżywczych, a nie tylko danej ilości kalorii. Sprawdź czy podawana jest tylko ilość kalorii w posiłkach, czy również wartość odżywcza oraz składniki danej potrawy.
  • Posiłki powinny być komponowane przez dobrych dietetyków, którzy są dostępni do dyspozycji klientów. Spróbuj skontaktować się z dietetykiem, aby się przekonać czy tak jest. Dietetycy powinni również doradzać, co jeść weekendy, jeśli wybierzesz opcję cateringu tylko w tygodniu oraz jakich wyborów dokonywać np. podczas wyjazdów służbowych czy wakacji. Jest to szczególnie istotne dla osób, które korzystają z cateringu nie tylko po to by zdrowo się odżywiać, ale również zrzucić zbędne kilogramy.
  • Menu powinno być dostępne na stronie internetowej, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, aby móc sprawdzić, co zostało zaplanowane oraz czy odpowiada preferencjom Twoich kubków smakowych. Bardzo ważna jest również możliwość zmiany danych posiłków w menu, jeśli Ci nie odpowiadają.
  • Podawanie menu z wyprzedzeniem umożliwia także sprawdzenie czy dieta jest urozmaicona i sezonowa.
  • Bardzo ważnym kryterium jest również dopasowanie diety do Twoich preferencji kulinarnych. Warto wypróbować tzw. próbne pakiety z różnych firm, aby przekonać się, które najbardziej Ci smakują. Pamiętaj, że jedzenie ma być przyjemnością, a nie katorgą!
  • Zakup pakietów próbnych to również możliwość sprawdzenia czy posiłki są komponowane z produktów wysokiej, jakości. Jeśli na śniadanie otrzymasz najtańszy, dmuchany chleb z produktem szynkopodobnym i margaryną oraz zwiędłe warzywa, na drugie śniadanie czarnego banana z granolą słodką jak landrynki, na obiad smażoną podeszwę z kurczaka, a na kolację sałatkę z sosem, który na kilometr czuć substancjami polepszającymi smak – nie ponawiaj zamówienia 😉
  • Ważne są również realne efekty diety, czyli czy czujesz się po niej dobrze oraz czy osiągasz postawiony sobie cel np. utratę kilogramów, utrzymanie wagi, czy wzrost masy ciała. Na ocenę rezultatów musisz jednak poczekać jakiś czas.

Pamiętaj, że taka dieta powinna przede wszystkim przyzwyczaić Cię do dobrych nawyków żywieniowych oraz do odpowiedniej wielkości porcji. Mam również nadzieję, że stanie się inspiracją do gotowania pysznych i zdrowych posiłków, a czas, który zaoszczędzisz dzięki temu, że nie będziesz robić zakupów i gotować, przeznaczysz na aktywność fizyczną 🙂

 

Moje wskazówki

Umiejętność przyrządzania smacznych i zdrowych potraw to świetna sprawa. Nie przejmuj się, jeśli potrafisz ugotować tylko zupę pomidorową i upiec kotlety schabowe. Wszystkiego możesz się nauczyć. Na rynku jest mnóstwo książek oraz stron internetowych, dzięki którym poznasz tajniki zdrowego i ekspresowego gotowania. Polecam książki oraz stronę – jednego z moich ulubieńców – Jamiego Oliviera, który od lat uczy miliony osób na całym świecie, co jeść, by dobrze się czuć oraz jak to sprawnie i szybko przygotować. Warto mieć w domu jego książki: Superfood na co dzień oraz Super food family clasic (pl. Gotuj zdrowo dla całej rodziny), a także Gotuj sprytnie jak Jamie oraz 15 minut w kuchni. Znajdziesz w nich wile przydatnych porad. W łatwy i przyjemny sposób opisuje tajniki szybkiego gotowania. Zwraca uwagę na wiele szczegółów, które mogą Ci się wydawać nie istotne, a naprawdę przyspieszają gotowanie. Daje wskazówki jak przyrządzać kilka dań na raz nie marnując ani minuty.  Co ważne, proponowane przez niego potrawy są odpowiednio zbilansowane pod względem wartości odżywczych i kalorii. Mnóstwo ciekawych informacji i przepisów znajdziesz także na jego stronie: http://www.jamieoliver.com/.

Polecam również moje przepisy 🙂 Nie jest ich zbyt wiele, ale będę je sukcesywnie dodawać w wolnych chwilach.

Magda Gornisiewicz

ZOSTAW KOMENTARZ

ZOBACZ RÓWNIEŻ