Joga cz. 1 – harmonijny rozwój ciała

Chcesz mieć smukłe i wyrzeźbione ciało? Ćwicz jogę! Joga działa kompleksowo, to idealny trening całego ciała. Dzięki niej aktywujesz mięśnie, o których może nawet nie wiesz, a im więcej pracujących mięśni, tym większa przemiana materii. Pamiętaj również, że każdy nowy centymetr kwadratowy masy mięśniowej to większe spalenie kalorii, nawet w spoczynku. Czyż nie brzmi to wspaniale? Dzięki praktyce jogi osiągniesz piękny brzuch, uda i pośladki, jak również plecy oraz ramiona, gdyż Twoje ciało będzie się harmonijnie rozwijać.

 

2JOGA_ZACHÓED SŁOŃCA_1

fot. Klaudia Karczmarek

 

Jeśli nigdy nie uprawiałaś(eś) jogi warto zacząć od Hatah Jogi, czyli systemu, w którym nacisk kładziony jest na fizyczny aspekt jogi – ćwiczenie pozycji (asan). Poznajemy w ten sposób swoje ciało i zdobywamy nad nim kontrolę. Hatah Joga reprezentuje różne style. Na początek polecam Iyengar Jogę. W tym systemie dużą wagę przykłada się do precyzji wykonywania asan, dzięki czemu mamy pewność, że nauczymy się wykonywać je prawidłowo. To ważne, aby od początku nie nabierać złych nawyków, które później bardzo trudno wyplenić. W jej praktyce wykorzystuje się różne przyrządy, takie jak paski, klocki, wałki, koce, krzesła, drabinki i liny. Ułatwiają one pracę nad pozycjami, dzięki czemu jest to metoda idealna na początek, nawet dla osób, które nie są zbyt elastyczne i mają ograniczony zakres ruchu. Wiele osób obawia się, że to takie nudne i monotonne ćwiczenia. Jeśli lubisz dynamiczne formy ruchu i obawiasz się, że metoda wg Iyegara nie będzie dla Ciebie odpowiednia, możesz spróbować Vinyasa Jogi. Asany są w niej wykonywane dynamicznie i płynnie. Przechodzą od jednej do drugiej tak jak w „Powitaniu słońca” (ang. „Sun Salutation”, sanskryt Surya Namaskara). Dla zwolenników form wyciskających siódme poty polecam Bikram Jogę, zwaną również Hot Jogą. Jest wyzwaniem nawet dla osób ćwiczących jogę regularnie. Zajęcia odbywają się w pomieszczeniu nagrzanym do 40 stopni. Wysoka temperatura oraz wilgotność sprawiają, że sesja jest bardziej wymagająca, tętno podwyższone, a trening bardziej efektywny. Dla osób poszukujących łagodnego, bardziej relaksacyjnego podejścia, zalecam Sivananda Jogę. Podczas jej praktyki dużą wagę przykłada się do technik oddechowych i medytacji.

Stylów jogi jest coraz więcej. Niezależnie jednak, jaki rodzaj jogi wybierzesz, praktyka w małej grupie z dobrym nauczycielem to świetny początek, aby z czasem, ćwiczyć samemu w domu. Nie zrażaj się, jeśli pierwsze zajęcia nie spodobają Ci się. Tak jak przy innych formach ćwiczeń ważny jest nie tylko ich rodzaj, ale również odpowiednie miejsce i nauczyciel odpowiadający Twoim potrzebom. Nie kupuj, więc od razu karnetu na cały miesiąc. Może się okazać, że dopiero z drugim czy trzecim nauczycielem będzie Ci się dobrze ćwiczyć lub nawet w innej grupie bądź szkole.

 

Warto spróbować, ponieważ korzyści są ogromne. Praktyka jogi:

  • harmonijnie rozwija ciało,
  • kształtuje sylwetkę,
  • zwiększa siłę, wydajność oraz elastyczność mięśni,
  • wzmacnia kręgosłup,
  • korzystnie wpływa na układ sercowo-naczyniowy oraz nerwowy,
  • zapewnia energię oraz dobre samopoczucie,
  • zwiększa równowagę,
  • zwiększa świadomość swojego ciała.

Myślę, że są to przekonywujące argumenty, aby zacząć holistycznie dbać o swoje ciało 🙂

 

Magda Gornisiewicz

2komentarze

  1. Odpowiedz

    Kasia

    Maj 19, 2017

    Dokładnie, joga jest najlepsza! <3

    • Odpowiedz

      Magda Gornisiewicz

      Maj 24, 2017

      🙂 <3

ZOSTAW KOMENTARZ

ZOBACZ RÓWNIEŻ