Jak zadbać o swoje dwa kółka?

Sezon rower już dawno się zaczął, tym czasem krajobraz z wiosennego zmienił się na zimowy. Mam nadzieję, że już niebawem będzie można znowu pośmigać. Kolarstwo to świetna sprawa. Trzeba jednak pamiętać, że aby czerpać prawdziwą przyjemność z treningów i przejażdżek rower musi być dobrze przygotowany. Gdy coś w nim rzęzi, a przerzutki lub hamulce źle działają, jazda nie jest komfortowa. Przeglądów sama nie robię, pozostawiam to fachowcom. Musiałabym się świetnie znać na rowerach oraz wiedzieć, co nie co o mechanice, żeby dobrze to zrobić. Uważam, że serwisanci robią to najlepiej 😉 O rower jednak trzeba dbać przez cały sezon. Oddanie go raz w roku do serwisu nie załatwia sprawy. Wydawało mi się, że mycie i pielęgnacja to prosta sprawa, i że robię to dobrze, niestety okazało się, że nie. Odbierając w tym roku rower z serwisu byłam zaskoczona, gdy się dowiedziałam, że oddałam brudny, chociaż w moim przekonaniu był czyściutki. Zaprowadzono mnie na myjnię, gdzie zobaczyłam, ile brudu schodzi podczas porządnego mycia z roweru, który był wcześniej umyty tak jak mój. Pokazano mi jak to się fachowo robi oraz w jaki sposób później należy zabezpieczyć i pielęgnować rower. Trochę chce mi się śmiać, że dowiedziałam się tego dopiero po tylu latach, ale lepiej późno niż wcale 😉 Teraz tą wiedzą „tajemną” mogę podzielić się z Tobą 😀

Podstawowy zestaw do mycia i pielęgnacji, czyli: wąż ogrodowy, wiaderko, płyn do mycia naczyń i gąbka oraz środek antykorozyjny i smar, nie jest wystarczający, jeśli chcemy naprawdę zadbać o rower. Potrzebujemy do tego jeszcze kilku gadżetów i preparatów.

 

Krok po kroku jak myć i pielęgnować rower

  1. Czyszczenie napędu – część 2

Czysty i nasmarowany napęd to podstawa komfortowej jazdy. Na szosie można pokonać nawet kilkaset kilometrów i łańcuch będzie nadal czysty. Jazda po bezdrożach to już zupełnie inna bajka. Po każdej przejażdżce w terenie, należy sprawdzić czy napęd nie jest oblepiony kurzem. Jeśli jest, to niestety, mycie i smarowanie obowiązkowe. Najgorsze dwie rzeczy dla napędu to doprowadzenie go do stanu, w którym zaczyna głośno chodzić (oznacza to, że smar już się zużył) oraz nasmarowanie go, gdy jest brudny.

Czyszczenie tych części ze smaru oraz brudu znacznie ułatwiają specjalne środki, które aktywnie odtłuszczają i usuwają zanieczyszczenia np. Muc-off Chain Cleaner. Ich użycie jest bardzo łatwe:

  • spryskaj napęd preparatem, odczekaj 2-3 minuty,
  • porządnie go wyczyść małą, twardą szczoteczką, przeznaczoną do czyszczenia detali w rowerze, jak Muc-Off Detailing Brush,
  • spłucz dokładnie, starając się, aby strumień wody dotarł w każdy zakamarek,
  • jeśli napęd nadal jest brudy, powtórz procedurę.

Powiem szczerze, że po takim czyszczeniu efekt jest fenomenalny, a to dopiero pierwsza faza czyszczenia 😉

 

  1. Mycie ramy

Lśniąca rama to dla niektórych rowerzystów podstawa. Ja nie przejmuję się nią tak bardzo, nie oznacza to jednak, że jej nie myję 😉 Lubię jeździć po leśnych ścieżkach i bezdrożach, dlatego często oblepiona jest błotem. Gdy błoto jest już suche najlepiej namoczyć je, spłukać i dopiero później brać się za mycie ciepłą wodą z płynem do mycia naczyń. Do tego wystarczy wiaderko i duża, miękka szczotka do mycia samochodu lub duża, miękka gąbka. Można kupić oczywiście specjalną szczotkę do mycia ramy roweru, ale jest droższa, a różnica nie jest znacząca. Na rynku dostępne są również środki dedykowane ramom, zarówno do czyszczenia jak i pielęgnacji. Powiem szczerze, że jak już będę miała nowe cacko, to na pewno w nie zainwestuję. Na razie tylko je przetestowałam.

Jak stosować środek do czyszczenia Muc-off Bike Cleaner:

  • spryskaj ramę preparatem i pozostaw go na 2-3 minuty, aby mógł zadziałać; w tym czasie zmiękczy błoto oraz rozprawi się z brudem,
  • w miedzy czasie przygotuj wiaderko z ciepłą wodą oraz płynem do mycia naczyń. umyj ramę szczotką lub gąbką,
  • do miejsc trudno dostępnych jak piasty i inne zakamarki przyda się pędzelek – wystarczy mały, płaski malarski,
  • na koniec spłucz rower wodą.

 

  1. Mycie napędu – część 2

Do końcowego etapu mycia napędu wystarczy podobnie jak do ramy wiaderko, płyn do mycia naczyń i miękka, duża szczotka:

  • przygotuj czystą wodę z płynem,
  • wyszoruj napęd dużą szczotką,
  • dokładnie spłucz.

Jeśli chcesz, żeby twój łańcuch wyglądał jak nówka sztuka z fabryki, możesz kupić specjalne urządzenie do mycia łańcucha np. Muc-Off X-3 Dirty Chain Machine. Wtedy 2 etap mycia napędu kończysz używając tej maszynki. Jak jej użyć:

  • do specjalnego pojemniczka w urządzeniu wlej płyn Muc-off Chain Cleaner (ten sam płyn którego używa się w 1 fazie),
  • jeśli łańcuch wygląda na czysty zamiast specjalnego środka możesz użyć płynu do mycia naczyń. Do pojemniczka wlej 2-3 łyżki płynu (oczywiście na oko), dolej trochę wody, tak aby pojemniczek był pełny,
  • ustaw łańcuch z przodu na blacie, czyli na najwyższej przerzutce, natomiast z tyłu na 2-3 zębatce licząc od dołu,
  • nałóż maszynkę na łańcuch pod tylną kasetą przerzutek,
  • przekręć kilka razy do tyłu korbą, preparat wraz z brudem będzie spływał do dolnego pojemniczka urządzenia – zdziwisz się ile brudu będzie jeszcze spływać z łańcucha pomimo, iż już wcześniej został umyty,
  • jak to zrobić możesz zobaczyć np. tutaj:  https://muc-off.com/blogs/the-how-to-hub/178625543-clean-your-chain-with-the-x-3-dirty-chain-machine

Jest to bardzo proste i trwa jedynie chwilę. Efekt jest naprawdę niesamowity. Między bajki można włożyć rady o moczeniu łańcucha w benzynie ekstrakcyjnej. W dodatku ten cały proces z tym związany -ściągnąć łańcuch, moczyć, zakładać… Można oczywiście założyć specjalną spinkę na łańcuch, która ułatwia jego ściąganie, ale ją należy często wymieniać. Dla mnie za dużo zachodu! Zdecydowanie wybieram maszynkę.

  1. Suszenie

Po umyciu rower zawsze trzeba go wysuszyć. Najlepszym sprzętem, jaki możemy do tego wykorzystać jest kompresor. Świetnie wydmuchuje wodę z przerzutek, tarcz hamulcowych i innych połączeń oraz łańcucha. Jeśli nie masz sprężarki po prostu wytrzyj do sucha cały rower za pomocą miękkiej szmatki np. z mikrofibry. Dużo uwagi poświęć napędowi.

  1. Smarowanie

Wyjazd na trasę z nienasmarowanym łańcuchem nie wchodzi w grę. Jednak zanim użyjemy smaru powinniśmy wiedzieć czy wystarczy zabezpieczyć łańcuch suchym smarem czy mokrym? Suche smary są przeznaczone na szosę oraz w teren podczas ładnej pogody, kiedy nawierzchnie są suche. Są lekkie, dobrze pokrywają cienką warstwą ochronną wszystkie ogniwa łańcucha. Ich największą zaletą jest to, iż kurz oraz brud nie przywiera do łańcucha. Z kolei największy ich mankament to bardzo szybkie wymywanie, gdy zacznie padać deszcz lub gdy wjedziemy na błotniste i mokre ścieżki lub bezdroża. Nie zmienia to faktu, że świetnie sprawdzają się podczas codziennego użytku. Smary mokre, w przeciwieństwie do suchych, przeznaczone są do ochrony łańcucha w warunkach mokrych i błotnistych. Są gęstsze, dzięki czemu znacznie bardziej chronią łańcuch przed wodą, a więc i korozją, ponieważ nie ulegają szybkiemu wymywaniu. Niestety jednocześnie przyklejają się do niego brud i kurz, więc za każdym razem musimy wyczyścić napęd.

Jeśli zazwyczaj jeździsz w słoneczne dni lub w większości po suchych ścieżkach rowerowych i szosie polecam najbardziej uniwersalny smar suchy. Ważne, aby był dobrej jakości. Mody na rynku były różne. Obecnie wyczynowi kolaże polecają smary ceramiczne, które są bardzo trwałe. Smary te mają charakterystyczną wodnistą konsystencję, dzięki której smar dociera do każdego zakamarka poszczególnych ogniw łańcucha. Łańcuch pokryty dodatkowo ceramiczną warstwą wolniej się zużywa. Używałam różnych smarów, zazwyczaj tych, które były w danym sezonie trendem na rynku. Ceramiczny jest moim zdaniem świetny, chociażby dlatego, że bardzo łatwo się go aplikuje i nie brudzi innych części roweru. W dodatku jest bardzo trwały i wystarcza na dłużej.

W jaki sposób zabezpieczyć łańcuch smarem ceramicznym (na suche warunki Muc-Off C3 Dry Ceramic Lube oraz na mokre Muc-Off C3 Wet Ceramic):

  • energicznie potrząśnij butelką smaru,
  • łańcuch smaruj nakładając na każde ogniwo po kropelce,
  • chwyć łańcuch pomiędzy kciuk, a palec wskazujący i kręcąc korbą przejedź palcami po całej długości łańcucha; jeśli nie chcesz wybrudzić dłoni możesz użyć gumowych rękawiczek,
  • jeśli używasz smaru na mokre, nadmiar smaru delikatnie wytrzyj szmatką – chodzi o to, by łańcuch był nasmarowany w środku, a na zewnątrz suchy.

 

  1. Nabłyszczanie

Jeśli chcesz profesjonalnie zadbać o swoją „brykę” możesz pokryć ramę preparatem nabłyszczającym (Muc-Off Silicon Shine). Dzięki zawartemu w nim silikonowi brud i kurz nie będą łatwo do niej przywierały oraz czyszczenie będzie o wiele szybsze. Dodatkowo zabezpiecza i nabłyszcza lakier. Podczas aplikacji nabłyszczacza musisz uważać, aby nie dostał się na tarcze i zębatki. Nigdy, więc nie spryskuj nim ramy roweru. Nanieś go na szmatkę, a następnie wypoleruj ramę.

 

  1. Czyszczenie tarcz hamulcowych

Jest to ostatnia czynność, ponieważ podczas mycia i zabezpieczania na tarczach mogą osiąść cząsteczki różnych płynów oraz smaru. Do tarcz najlepiej użyć specjalnego środka, którym błyskawicznie je wyczyścisz np. Muc-off Disc Brake Cleaner:

  • spryskaj papierowy ręcznik preparatem,
  • za pomocą ręcznika czyść tarcze kręcąc jednocześnie kołem.

 

Koniec! Uff 😀

 

Ekspresowe mycie i zabezpieczenie w sytuacjach awaryjnych

Wracasz z treningu, rower cały ubłocony, a Ty śpieszysz się do pracy, lub po prostu nie masz już siły ani ochoty go myć. Zapewne znasz te sytuacje. Co wtedy, przecież cała opisana procedura zajmuje trochę czasu. W sytuacjach awaryjnych trzeba działać ekspresowo:

  1. spłucz błoto z całego roweru wodą,
  2. dokładnie oczyścić napęd starając się, aby strumień wody dotarł w każdy zakamarek i wymył jak najwięcej brudu,
  3. osusz rower szmatką z mikrofibry,
  4. jak najdokładniej wytrzyj łańcuch i resztę napędu,
  5. spryskaj napęd środkiem antykorozyjnym (np. Muc-off MO 94), to bardzo ważne, gdyż na nienasmarowanym łańcuchu, rdza może się pojawić już po kilku godzinach,
  6. Przed następnym wyjściem na rower nasmaruj łańcuch i odczekaj przynajmniej 2 minuty zanim wyruszysz.

 

Moje wskazówki

Pamiętaj, żeby do mycia używać najzwyklejszego płynu do mycia naczyń bez dodatków nabłyszczających, witamin oraz składników pielęgnacyjnych do dłoni i paznokci.

Do mycia ramy oraz napędu potrzebujesz trzech szczotek: dwóch dużych, miękkich oraz małej do detali. Nigdy nie używaj do mycia ramy tej samej szczotki, co do napędu, ponieważ zawsze na niej zostają drobiny smarów.

Gdy do mycia napędu wykorzystujesz wiaderko z wodą, nie używaj go później do mycia ramy gdyż ją zabrudzisz i będzie tłusta. Zawsze wymieniaj wodę i myj wiaderko.

Nigdy do mycia roweru nie używaj myjek wysokociśnieniowych. Raz się skusiłam i niestety w woda oraz drobinki piasku dostały się do uszczelnionych miejsc, m.in. do piast oraz łożyska.

Na rynku jest mnóstwo firm oferujących środki do mycia, pielęgnacji oraz konserwacji rowerów. Warto korzystać z preparatów renomowanych firm. Ja obecnie korzystam z oferty Muc-Off i jestem bardzo zadowolona. Inne polecane firmy przez specjalistów i kolarzy to: MORGAN BLUE, Finish Line oraz RSP.

Jeśli nie chcesz zbyt dużo wydać na środki oraz przyrządy do mycia i pielęgnacji możesz zacząć od minimum. Zainwestuj w preparat oraz szczotki do czyszczenia napędu, środek do mycia tarcz hamulcowych, a także dobry smar i preparat antykorozyjny.

Dziękuję Tomek Pierwocha z @bikestorebielsko team, dzięki Tobie wiem jak dbać o swoje dwa kółka. Teraz mój nowy łańcuch i kaseta przerzutek na pewno długo będą mi służyły 😉

Miłej jazdy! Do zobaczenia na trasie 🙂

Magda Gornisiewicz

ZOSTAW KOMENTARZ

ZOBACZ RÓWNIEŻ