Małymi krokami do dobrego samopoczucia

Nadchodzi upragniona dla wielu z nas wiosna. Wszystko budzi się do życia. Dla mnie to okres, w którym energia wręcz unosi się w powietrzu. Dzień jest coraz dłuższy i mogę go bardziej efektywnie wykorzystać. Nie włączam budzika, bo ptaki budzą mnie na jogę. Już niedługo zacznę również poranne treningi na rowerze. To również wspaniały czas na detoks. Zrobienie wiosennych porządków w swoim organizmie. Według mnie, nie można sobie wyobrazić lepszego momentu na planowanie i wprowadzanie zmian w różnych obszarach życia. Nie mówię tu jednak o żadnej rewolucji, lecz o małych krokach w stronę lepszego samopoczucia. Wiele osób robi sobie noworoczny lub wiosenny plan zmian dotyczących swojego zdrowia. Może ty też należysz do osób, które chcą zrzucić parę kilogramów po zimie, ujędrnić swoje ciało, popracować nad swoją kondycją, nauczyć się nowych metod relaksacji lub zacząć zdrowo jeść, jeżeli tak to wspaniale! Jeszcze lepiej, jeśli już to wszystko robisz i będziesz udoskonalać swoje działania 🙂 Niestety z naukowych doniesień oraz moich obserwacji wynika, że chcemy najczęściej za dużo osiągnąć w zbyt krótkim czasie. W odniesieniu do zdrowszego, szczęśliwszego i bardziej produktywnego życia to się nie sprawdza. Jestem za dobrymi zmianami (wiem, że dzisiaj to stwierdzenie nie za dobrze się kojarzy 😉 ), jednocześnie jestem świadoma, że najbardziej efektywnych zmian w obszarze zdrowia możemy dokonywać metodą małych kroków. To jest jak przygotowywanie się do maratonu lub wyprawy wysokogórskiej – powoli, sukcesywnie, do celu 🙂 Czytałaś(eś) moje pierwsze felietony w każdej z kategorii? (Jeśli nie, możesz je znaleźć tutaj: http://upyourlife.pl/2016/11/ruch-to-moj-zywiol/, http://upyourlife.pl/2016/12/1363/, http://upyourlife.pl/2016/11/moja-strefa-relaksu/, http://upyourlife.pl/2016/12/pielegnacja-ciala/). W poszczególnych zakładkach odnajdziesz wskazówki, które pokazują, w jaki sposób staram się, w każdym z ważnych dla mnie obszarów prozdrowotnego stylu życia dążyć do odnalezienia równowagi. Do wszystkiego, co opisuję dochodziłam bardzo długo. Analizowałam dostępną wiedzą na ten temat oraz obserwowałam swój organizm. Powoli krok po kroku zmieniałam swój styl życia na bardziej prozdrowotny. Nie oznacza to, że uważam się za chodzący ideał. Mam swoje zasady, ale zdarza się, że od nich odstępuję. Z czasem mogą się one również zmienić, bo rozwijam się i ewoluuję. Chodzi, mi jednak o pokazanie, że jeśli chcesz wprowadzić zbyt wiele zmian na raz lub zbyt drastycznie je wdrażać, możesz szybko się zniechęcić, bo okaże się, że po prostu brak Ci na to wszystko czasu, albo Twój organizm zacznie się buntować. Z drugiej strony wiem, że oczekujesz szybkich rezultatów, w krótkim czasie. Tym bardziej, że w większości artykułów i postów dotyczących „zdrowia”, nadal przeważają tytuły typu: 10 nowych diet cud, czy nowa metoda jak zrobić sześciopak w 8 tygodni. W kwestii zdrowia nie polecam podążania za nowymi trendami oraz bezmyślnego testowania nowinek na sobie. W tym przypadku ważne jest, aby opierać się na sprawdzonej wiedzy oraz poznawać siebie, swoje ciało, swoją psychikę i emocje towarzyszące w danym działaniu. Niestety tylko konsekwencja i wytrwałość nam w tym pomogą. Teraz się nie przerażaj, jeśli z tymi cechami u Ciebie jest nie najlepiej – możesz je wytrenować 😉 Daj sobie czas i zastanów się, od czego chcesz zacząć. Chcesz zmienić swoją dietę? Zacznij od jedzenia śniadania i wyeliminowania przetworzonych produktów oraz ogranicz jedzenie w kiepskich restauracjach. Chcesz zacząć biegać? Zacznij od szybkiego marszu, kilka lub kilkanaście minut dziennie, zwiększaj co kilka dni długość trasy, aż dojdziesz do dystansu, który chcesz osiągnąć, a w końcu go przebiegniesz. Chcesz zacząć medytować, spróbuj siedzieć spokojnie przez dwie minuty i skupić się np. na oddechu lub widoku roztaczającym się przed Tobą. Takie małe i krótkie czynności robią prawdziwą różnicę. Co ważne na pewno możesz sobie pozwolić na nie kilka minut dziennie. Jeśli daną czynność będziesz powtarzać przez miesiąc, odniesiesz sukces, ponieważ kluczem do osiągnięcia trwałych zmian jest stworzenie nowych nawyków. Udowodniono, że nowy nawyk można wykształcić w zaledwie 28 dni, a w prozdrowotnym stylu życia nie chodzi o impulsywne działania, lecz o konsekwentne dbanie o siebie każdego dnia oraz o osobisty rozwój. Kiedy już jedna czy dwie nowe czynności staną się Twoim nawykiem proponuję wprowadzać kolejne.

 

Moje wskazówki

Jeśli Cię nie przekonałam, że metoda małych kroków jest naprawdę świetna polecam książkę „Small Move, Big Change” Caroline Arnold.

Jeżeli potrzebujesz pomocy we wprowadzaniu małych, prozdrowotnych zmian lub pomysłów na nie poszukaj książki „The Book of YOU”, którą możesz znaleźć w księgarniach w polskiej wersji językowej. Możesz również zainstalować w telefonie aplikację YOU-app, na razie dostępna jest tylko w języku angielskim. Zarówno książka jak i aplikacja to zbiór mikro akcji, które możesz bez większego wysiłku wykonywać codziennie. Są one podzielone na cztery kategorie: jedzenie, umysł, ruch i miłość. Kategoria dotycząca zdrowego odżywiania została opracowana przez jednego z moich ulubionych kucharzy oraz autora książek i programów kulinarnych – Jamiego Olivera.

Gotowi do startu? Start! 🙂

Magda Gornisiewicz

ZOSTAW KOMENTARZ

ZOBACZ RÓWNIEŻ