Joga cz. 2 – powitanie słońca

Uwielbiam letnie, rześkie poranki, gdy budzą mnie promienie słońca i śpiew ptaków. To właśnie teraz w pełni mogę wykorzystać miejsce, w którym mieszkam, w otoczeniu lasów i gór. Rano wychodzę do ogrodu z matą by poćwiczyć, idę w góry na szybki marsz lub pobiegać, albo wsiadam na rower i pędzę wśród drzew, wzdłuż rzeki lub przez okoliczne pola w stronę gór. Dookoła cisza, spokój, nikt i nic mi nie przeszkadza. Jestem tylko ja, mój oddech, szum rzeki i drzew oraz śpiew ptaków. Idealnie, jeśli mam czas na rozgrzewkę, wykonując kilka pozycji jogi, krótki, ale intensywny trening cardio oraz na zakończenie ćwiczenia wzmacniające i rozciągające. Niestety, nie zawsze jest to realne. Każdego poranka wygospodarowuję jednak 15-20 minut na krótką sesję jogi.

Nic tak wspaniale nie pobudza organizmu do działania, jak kilka sekwencji Powitania Słońca (sanskryt Surya Namaskara). Surya Namaskara jest zestawem kilku prostych asan, których połączenie wprawia w ruch całe ciało. Łączy ona szereg pozycji w długi, płynny, nieprzerwany ruch, którego rytm wyznacza oddech. Fantastyczne jest to, że to od nas zależy tempo ćwiczeń. Gdy dynamicznie wykonujemy asany staje się treningiem wydolnościowym, natomiast, jeśli każdy ruch wykonywany jest powoli i bardzo uważnie, staje się treningiem siły i elastyczności.

Niezależnie od dynamiki ćwiczeń harmonijnie wzmacnia, rzeźbi i wysmukla ciało.  Co więcej asany nie są w niej sztywno narzucone. Można dodawać swoje ulubione ćwiczenia i łączyć je w różne układy. Pamiętając oczywiście o podstawowych zasadach jogi. Pozycje muszą wzajemnie się równoważyć tzn. po wygięciu do tyłu należy wykonać skłon, po pozycji stojącej odwróconą, ilość wykonanych asan na prawą stronę musi być równa ilości wykonanych na lewą itd. Joga jest wspaniała, dlatego że można ją wykonywać wszędzie i o każdej porze. Przy czym, Powitanie Słońcaprzynosi najlepsze efekty, gdy jest praktykowane na świeżym powietrzu, w otoczeniu natury przed lub podczas wschodu słońca. 

Korzyści z praktyki Powitania Słońca:

  • Angażuje całe ciało, dzięki czemu wzmacnia wiele grup mięśniowych, zwłaszcza mięśnie kończyn górnych, a także tułowia oraz nóg.
  • Wzmacnia i uelastycznia stawy. 
  • Wzmacnia, stabilizuje i poprawia postawę ciała.
  • Poprawia metabolizm oraz pomaga oczyścić ciało z toksyn.
  • Dotlenia organizm.
  • Wycisza umysł.
  • Redukuje stres.
  • Poprawia koncentrację.

To niesamowite, że ta prosta sekwencja daje tyle korzyści w tak krótkim czasie. Naukowcy udowodnili, że powtarzanie Powitania Słońca przez 20 minut, przynosi porównywalne rezultaty z całogodzinną sesją jogi. Przy czym zaleca się, aby początkujący wykonywali 2 do 4 powtórzeń, a następnie zwiększali ilość. Jednocześnie nie powinno się wykonywać więcej niż 12 powtórzeń w ciągu jednego dnia. 

Moje wskazówki:

W internecie znajdziesz mnóstwo filmów z różnymi sekwencjami powitania słońca oraz wile konspektów ze wskazówkami, jak wykonać poszczególne asany. Można dzięki nim wzbogacić swoją domową praktykę. Nie polecam jednak samodzielnego wykonywania ćwiczeń, jeśli nie miałaś(eś) wcześniejszych doświadczeń z dobrym nauczycielem. Jak w każdej dyscyplinie trzeba zacząć od dobrych podstaw. Zachęcam, aby najpierw wybrać się na zajęcia. 

Jeśli nie przekonałam Cię w tym poście, że warto ćwiczyć jogę lub nie wiesz, jakie zajęcia będą dla Ciebie odpowiednie na początek, zachęcam do przeczytania mojego felietonu Joga cz. 1 – harmonijny rozwój ciała 

Podobał Ci się mój wpis? Podziel się nim!